Mozaika inspirací

Dáváme dospívajícím popisnou zpětnou vazbu a od 7. ročníku také dostávají známky.

V druhé polovině května se Mozaika na Myšlíně stala centrem velkého mezinárodního workshopu věnovaného vzdělávání žáků ve věku od 12 do 15 let.

Lektoři ze dvou kontinentů

Hlavní přednášející Jenny Höglund přijela až ze Švédska, kde její Montessori škola pro dospívající úspěšně funguje již více než 20 let. Další lektorkou byla Patricia Pantano z Nového Mexika v USA. Účastníci byli především ze škol, kde se o zavedení Montessori vzdělávání pro dospívající teprve snaží, a prostředí v Mozaice jim bylo velkou inspirací. Studenti z Mozaiky, i učitelé a rodiče, byli na svou školu právem hrdí. Prezentace výuky v Mozaice a v brněnské ZŠ Perlička byly pro účastníky důležitou součástí programu.

V Mnichovicích se vzdělávání daří

Jedním z hostů byl též Pavel Kraemer, ředitel Institutu pro podporu inovativního vzdělávání, který opustil svou vlastní akci, aby mohl být u toho co se děje u nás. Byl překvapený, na jak výjimečném místě žijeme – i mnichovická ZŠ TGM je inspirací pro řadu škol a institucí a je celorepublikově známou inovativní školou, o které se mluví při nejrůznějších příležitostech, MŠ Mnichovice získala kromě jiného prestižní podporu Nadace Proměny.

Mozaika na špici pelotonu

V současné době je ZŠ Mozaika jedna z mála škol, která v Evropě nabízí vzdělávání dospívajících tak, jak ho navrhla Marie Montessori. Proto jsou její studenti nejen z Čech, ale i z okolních zemí. V Čechách jsou Montessori školky a třídy prvního stupně ZŠ již celkem rozšířené. Unikátní však je realizovat podle tohoto konceptu i vzdělávání na druhém stupni. Studenti ve věku od 12 do 15 let zde pečují o vše, co se jich týká. Většinu týdne zůstávají ve škole i přes noc v domově mládeže. Vzdělávají se v akademické oblasti, kterou propojují s praxí a získávané znalosti rovnou aplikují. Dospívající se kompletně starají o svou komunitu: nakupují si, vaří, uklízejí, perou, pečují o slepice, pěstují ovoce a zeleninu a pracují na tom, aby brzy měli i včely. Na Myšlíně funguje Mozaika čtvrtým rokem a program pro dospívající běží druhý rok.

Studenti to zvládli skvěle

Montessori Institute Prague, mezinárodní tréninkové centrum, které vzdělává učitele z celého světa v Montessori metodě,prostřednictvím své ředitelky, Mirky Vlčkové, oslovil Mozaiku, aby tuto akci hostila. Mezinárodní workshop se konal pod záštitou celosvětové Association MontessoriInternationale, která sídlí v Holandsku a jejím posláním je rozvoj vzdělávání na celém světě. A nejen to. Péči o 90 lidí z 16 zemí světa během čtyřdenního workshopu svěřili právě studentské skupině z Mozaiky. Ta se o hosty postarala od A do Z. Občerstvení o přestávkách i další pokrmy připravované studenty měly dokonce takový úspěch, že účastníci přesvědčili studenty, aby sestavili workshopovou knihu receptů. A to vše žáci základní školy Mozaika absolvovali samozřejmě v anglickém jazyce.

Mozaika tak udělala další krok do mezinárodního světa inovativního vzdělávání. Všechny nás těší, že jsme byli u toho.

Přijďte

Přestože je pro Mozaiku kontakt s profesionály ze zahraničí velmi důležitý, staráme se především o to, aby se u nás dětem dařilo dobře a abychom byli součástí místní komunity. Děti navštěvují domov seniorů, seniory zveme také k nám, prostřednictvím „společných čtvrtků“. Díky podpoře města Mnichovice pořádáme několik akcí ročně, na kterých se mohou setkat naši sousedé. Pokud Vás zajímá život našich studentů, nenechte si ujít podzimní setkání Jak se žije studentům, během kterého Vás studenti pozvou do svého každodenního života.

Ing. Zdeňka Lipková

Očima rodiče

Chtěla bych moc poděkovat za to, co jste umožnili zažít našim dětem. Přiznám se, že jsem rozsah a dosah celé akce pochopila až na poslední chvíli, se zatajeným dechem jsem sledovala, co proniklo v průběhu na Facebook, a byla zvědavá, jaké dítě se nám vrátí.

To, co se událo včera doma, jsem ale opravdu nečekala. Opět jsem se zdržela nějakými obecními povinnostmi, takže jsem domů přišla až po šesté – a tam voněla z trouby bábovka, kterou dcera samostatně upekla. Vypadá to, že získala návyk.

Podstatnější ale je, že byla sdílná a několikrát opakovala, že je moc ráda, že tam mohla být. Moc děkujeme paní ředitelce i všem kolegům. To, že chodí do školy ráda, víme už dlouho, ale teprve teď začínáme chápat, jak zásadně a pozitivně dokáže vaše škola na naše děti působit.

Díky! Katka (a rodina)